یکشنبه 04 فروردين 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 علامه مصباح يزدي در ديداري صميمي با طلاب:
 خطري كه ما را تهديد مي‌كند اين است كه نسبت به نعمت عظيم انقلاب اسلامي، بي‌تفاوت شويم/ دين صرفا دو ركعت نماز خواندن نيست، وگرنه دين داشتن و دين نداشتن، تفاوت چنداني باهم ندارند!
تاريخ  :  1397/09/25

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت: عمر ما در گذر است؛ مبادا يك سري امور دنيوي ما را سرگرم كند و ناگهان ببينيم فرصتي براي كار و انجام وظيفه نداريم. اگر صرفا به دنبال تأمين معيشت خانواده و امور دنيوي باشيم، كار ما با كفار چه تفاوتي خواهد داشت؟ آن‌ها نيز به دنبال ازدواج، پول و نظاير آن براي گذران زندگي هستند. پس اسلام، شهادت ائمه‌عليهم‌السلام و انقلاب، براي چه بود؟ بايد نيت‌ها و اهدافمان را تصحيح كنيم و به دنبال آن باشيم.


به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديداري صميمي با طلاب حوزه علميه رشد، به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

علامه مصباح در پاسخ به اولين سؤال مبني بر تفكرمحور بودن يا تتبع‌محور بودن اظهار داشت: انسان موجودي تك بعدي نيست و راه‌هاي مختلفي براي تكامل او وجود دارد؛ اين‌كه خدا اين راه‌ها و استعدادها را در انسان قرار داده، براي اين است كه انسان از آن استفاده كرده و به كمال برسد.

وي با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم افزود: اصل آگاهي و عالم شدن به حقايق، هدف مقدس كلي، جامع و مورد عنايت خاص خداوند است، اما درباره اين‌كه علم چگونه كسب شود و به چه چيزهايي تعلق بگيرد، راه‌هاي مختلفي براي اشخاص مختلف وجود دارد و ظاهراً يك روش انحصاري و مشخص ندارد.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اين‌كه عمده آگاهي‌هاي ما كسبي است، افزود: امروزه رشته متدلوژي، يكي از رشته‌هاي مهم در دانشگاه‌هاي دنياست؛ متدلوژي به دنبال اين است كه مشخص كند راه تحقيق در هر رشته چيست؛ در بعضي جاها فقط تجربه است، بعضي جاها فقط فكر است، بعضي جاها تركيبي از مجموعه اطلاعات به ضميمه تفكر، تحليل و نظير اين‌هاست. بنابراين نمي‌توان جواب واحدي براي اين سؤال ذكر كرد و بايد ديد كه آن علم از چه سنخ معلوماتي است و بهترين راه كسب آن چيست.

اين استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: البته از نگاه متدينين آن‌چه در همه كارها مؤثر است، دعا و توسل است و سزاوار است انسان از خدا بخواهد كه در فهم مطالب، او را كمك كند.

علامه مصباح در پاسخ به سوال طلبه ديگري در مورد تنظيم برنامه اخلاقي و عملي اظهار داشت: ابتدا بايد وظايف واجب خود را بشناسيم و پس از شناخت، امور مهم‌تر را در اولويت قرار دهيم. گاهي برخي از مسائل اعتقادي براي فرد، درست حل نشده است و بر اساس تقليد از پدر و مادر و محيط است و گاهي در اثر شنيدن شبهات و شايعات نيز، اين سؤالات ذهني، شديدتر مي‌شود، در اين‌جا، اولويت با حل اين مسائل است. به همين ترتيب مسائل ديگري كه مورد سؤال ما واقع مي‌شود، بايد اولويت‌بندي شود.

وي با بيان اين‌كه بعد از مشخص كردن واجبات، در اموري كه از نظر اهميت در عرض يكديگر قرار دارند، مي‌توان مرجحات ديگري در نظر گرفت، خاطر نشان كرد: يك طلبه بايد حدود 8 ساعت از وقت خود را صرف اموري كند كه تشخيص داده پرداختن به آن واجب است و آنها را به عنوان يك كار ثابت و مستمر براي خودش انتخاب كرده است. يعني بعد از اين‌كه فهميد كدام امور، مهم‌تر و واجب‌تر و نزد خدا محبوب‌تر است و نپرداختن به آن ضررش بيشتر است، يك‌سوم شبانه‌روز را به آن اختصاص دهد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم  با اشاره به اين‌كه البته گاهي مسائلي رخ مي‌دهد كه موقتي است و رسيدگي به آن‌ها ضروري است و لذا چند روزي را بايد صرف آن‌ها كند، افزود: متأسفانه ما به اين‌گونه محاسبات عادت نكرده‌ايم و بيشتر به اتفاقيات اكتفا مي‌كنيم.

يكي از طلاب درباره ميزان مطالعه و تحقيق علامه مصباح در دوران جواني سؤال كرد و گفت: اگر الآن جوان بوديد، چه مقدار مطالعه مي‌كرديد؛ آيت‌الله مصباح پاسخ داد: دوران نوجواني بنده و مقايسه كردن وضع شما با آن، شايد خيلي به‌جا نباشد؛ چرا كه شرايط و اوضاع عوض شده است. امكانات پيشرفت علمي و شرايط به گونه ديگري بود.

وي افزود: در دوره‌اي به سردردي مبتلا شده بودم و به دكتر مراجعه كردم؛ او گفت روزي چند ساعت كار و مطالعه مي‌كني؟ وقتي من آن‌جا حساب كردم، به وي گفتم: آن اندازه كه صرف درس و مباحثه مي‌شود، 13 ساعت؛ كه البته دكتر آن را زياد دانست و گفت: بايد آن را به 8 ساعت تقليل بدهم. البته به دكتر نگفتم كه گاهي به 16 ساعت هم مي‌رسد. اوائل انقلاب تقريباً، روزي 16ساعت كار مي‌كردم؛ هر چند اين‌ها از لحاظ پزشكي، صحيح نبود و اين فشارها سبب برخي ضعف‌ها در من شد. به هر حال هر انساني بايد وظيفه خود را در شرايط موجود تشخيص داده و هر اندازه‌اي كه عسر و حرجي نباشد و شرايط بهداشتي هم رعايت شود، كار كند.

استاد اخلاق حوزه علميه قم در پاسخ به سؤال ديگري درباره چگونگي ورود ايشان به حوزه و تفاوت حوزه آن زمان با اكنون اظهار داشت: من در سال 1313 متولد شدم ؛ 1319 به مدرسه رفتم. 1325 به تشويق آقايي كه مقسم مرحوم سيدابوالحسن بوده و از نجف به يزد آمده بود، تشويق شدم كه طلبه بشوم  و سخنان او، نه تنها در من، بلكه در كل خانواده ما اثرگذاشت. اين بود كه هنوز دوران ابتدايي را تمام نكرده بودم كه به‌خاطر تبليغات ايشان و نفوذ كلامشان تصميم گرفتم با اتمام دوره ابتدايي به حوزه بروم و همين كار را هم كردم.

وي با اشاره به شرايط حوزه‌هاي علميه آن زمان اظهار داشت: عليرغم اين‌كه يزد، چند مدرسه علميه بسيار بزرگ داشت كه هر كدام مي‌توانست ميزبان 60-50 تا 100 طلبه باشد، اما شايد در مجموع، بيش از 20 طلبه نداشت! آن‌ها هم يا فرزند آخوندي بودند كه براي ادامه راه پدر به حوزه آمده بودند و يا برخي بچه‌هاي روستا بودند كه حتي سواد خواندن و نوشتن نيز بلد نبودند و يكي از عزيزان در يزد آن‌ها را جمع كرده بود تا حوزه‌اي در يزد، راه بيندازد. بنده در چنين شرايطي طلبه شدم؛ علاقه شديدي هم به درس خواندن و استفاده از وقت داشتم؛ به هر دري مي‌زديم تا كسي براي ما درسي بگويد و مباحثه‌اي داشته باشيم. چهار سال از اول جامع المقدمات تا انتهاي شرح لمعه را خوانديم و يك مقداري از مكاسب هم شروع كرديم.

آيت‌الله مصباح ادامه داد: سال 1331  با كل خانواده به نجف رفتم و يك سال آن‌جا مانديم. اما وضع كار خانواده ما، آن‌جا خوب نبود و مجبور شديم كه برگرديم. در اين مدت، بخشي از بيع مكاسب را پيش مرحوم آقاي فاني خواندم؛ جلد اول كفايه را نزد شيخ محمدتقي ايرواني و بخش از كفايه نيز خدمت آشيخ محمدعلي سرابي مي‌خواندم. هنوز بخشي از دروس سطح مانده بود كه به قم بازگشتم.

وي ادامه داد: در قم درس خيارات مكاسب و جلد دوم كفايه را نزد مرحوم آشيخ مرتضي حائري مي‌رفتم، بقيه جلد اول كفايه را نيز نزد مرحوم آقاي سلطاني - ابوالزوجه احمد آقاي خميني-  خواندم. ضمناً اگر فرصت پيدا مي‌كردم، درس‌هاي خارج هم سري مي‌زدم تا آشنا شوم؛ اين درس‌ها كه تمام شد، درس فقه و اصول خدمت امام(ره) بودم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: در آن دوره، عموم مردم به‌خصوص روشنفكران و دانشگاهيان نسبت به روحانيت، بدبين بودند و معتقد بودند اين‌ها براي جامعه هيچ فايده‌اي ندارند و فقط از درآمد جامعه استفاده مي‌كنند. خب، آن‌ها نمي‌توانستند چنين وجوبي را درك كنند؛ معتقد بودند ما خدا را همان طور كه پدران و مادران ما شنيدند و شناختند، مي‌شناسيم و امام حسين(ع) را نيز با همين عزاداري‌ها مي‌شناسيم؛ ديگر نيازي به آخوند نيست! از اين‌رو شرط اول اين بود كه روحاني وارد جامعه شود و در ارتباط با مردم، صداقت و خدمتگزاري خودش را ثابت كند؛ ثابت بكند كه من دنبال منافع مادي و شخصي خودم نيست اين را يك وظيفه‌اي مي‌دانم و به عنوان تكليف شرعي انجام مي‌دهم؛ اثبات اين مطلب كار بسيار مشكلي بود.

آيت‌الله مصباح ادامه داد: خدا به من لطف كرده بود و من از همان بچگي درك مي‌كردم كه دين لزوما نبايد به تقليد باشد، بلكه عده‌اي بايد دين‌شناس باشند و دين را به مردم ياد بدهند، شبهات ديني را رفع كنند.؛ البته، فهم من از اين‌ها مبهم بود و زمينه و برنامه‌اي نيز براي اين‌كار فراهم نبود. برنامه سنتي حوزه اين بود كه طلبه از ابتداي ورود جامع المقدمات بخواند و زبان عربي ياد بگيرد و چندين سال كارش اين باشد! بعد هم فقه و اصول. البته لمعه كتابي مقدس و پرداختن به فقه و اصول كار مهمي است و طبيعتا بايد كساني به حدي برسند كه بتوانند احكام الهي را از شرع استنباط كنند و براي مردم بگويند؛ اما اين‌كه همه طلاب همين مسير را ادامه دهند، توجيه چنداني نداشت.

وي افزود: كم‌كم نيازها و سوالاتي كه در جامع مطرح مي‌شد، سبب ايجاد تحول در حوزه شد. اين نيازها سبب شد كه حوزه به دنبال تنظيم برنامه‌اي برود كه بتواند نيازهاي جامعه را برطرف كند و تغييرات امروز، به وجود آمد، وگرنه آنچه از دوران ستمشاهي مانده بود، سنتي بدون توجيه بود.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه  افزود: برجسته‌ترين حركتي كه در زمان ما از طرف روحانيت شروع شد، با محوريت آيت‌الله كاشاني شكل گرفت؛ هرچند ايشان از نظر علمي در عداد مراجع بود. ايشان با مرحوم آيت‌الله سيد احمد و آيت‌الله سيد محمدتقي خوانساري، شاگردان برجسته مرحوم آقا ضياء هم‌دوره بودند؛ آن دو بزرگوار، مرجع بودند و درس خارج مي‌گفتند، اما ايشان به تهران و محله پامنار آمدند و از همان زمان مسائل سياسي و اجتماعي را در مسجد تبيين مي‌كردند و از دولت انتقاد مي‌كردند.

آيت‌الله مصباح افزود: طولي نكشيد كه ايشان را تبعيد كردند؛ مدتي مردم از ايشان خبري نداشتند؛ اما بعد از بازگشت از تبعيد، بازاري‌ها،  مردانه پاي كار ايستاده و استقبال شاياني از ايشان كردند و ايشان بيشتر مطرح شد. اين فعاليت‌ها شروع شد تا مسئله ملي كردن صنعت نفت مطرح شد و بعد ايشان براي نمايندگي مجلس كانديدا شد و در مجلس رئيس مجلس شد؛ از آن زمان، روحانيت و دين يك مقداري خودش را نشان داد و كمابيش مردم و جوان‌ها به اين نتيجه رسيدند كه دين نيز مي‌تواند كارآيي داشته و در سرنوشت جامعه اثر داشته باشد.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اين‌كه اين امور مقدماتي بود تا كم‌كم زمينه براي انقلاب اسلامي ايران فراهم شد، افزود: البته بنده به صورت مختصر، اين سير تحول را عرض كردم؛ گمان نكنيد كه اين تحولات به همين سادگي و به سرعت صورت گرفت؛ مرحوم آيت‌الله كاشاني سال‌ها تبعيد، زندان و سپس در حصر بود و كسي نمي‌توانست با ايشان ملاقات كند؛ حتي روحانيان به ايشان بد مي‌گفتند و ايشان را آخوند سياسي مي‌دانستند و اين «سياسي» بودن، خودش فحش بود. اما بالاخره مقاومت ايشان، مقدماتي فراهم كرد كه زمينه انقلاب امام(ره)  را در ايران ايجاد كرد.

وي افزود: به هر حال در آن زمان، طلبه شدن به صورت آگاهانه، جهاد بود و شرايط بايد دست به دست هم بدهد تا كسي بيايد طلبه شود؛ اما امروز خدا اين نعمت را به شما داده كه طلبگي براي‌تان افتخار است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: در زماني اگر از يك روحاني كه 20 سال درس خوانده و مدرس معروفي بود، يك كتاب 100 صفحه‌اي چاپ مي‌شد، خيلي مهم تلقي مي‌شد! اما امروز در زماني زندگي مي‌كنيم كه اساتيد شروع به نوشتن كتابي مي‌كنند و هنوز جلد اول آن چاپ نشده، به چند زبان دنيا ترجمه مي‌شود! يكي از آن‌ها تفسير الميزان است هنوز جلد سوم چهارم آن نوشته نشده بود، به مالائي در اندونزي و انگليسي در آمريكا ترجمه شد؛ اين بركت انقلاب بود.

وي با اشاره به اين‌كه امروز بيش از ده هزار طلبه از كشورهاي ديگر در ايران درس مي‌خوانند، افزود: اين نعمتي است كه خداوند به ما داده است و ما نسبت به آن مسئول هستيم و روزي بايد درباره آن پاسخگو باشيم. هر چند شهريه يك طلبه كمتر از يك ميليون تومان است و طلبه با اين گراني‌ها و كرايه خانه‌ها، در مضيقه است، اما اين نبايد سبب شود كه قدر اين نعمت عظيم را ندانسته و ته دل، گلايه‌مند باشد. خطري كه ما را تهديد مي‌كند اين است كه نسبت به اين نعمت عظيم، بي‌تفاوت شويم.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به اوضاع اقتصادي و موقعيت اجتماعي طلبه در آن دوران اظهار داشت: وضع طلبگي آن دوران با دوره فعلي، به هيچ وجه قابل مقايسه نيست؛ هر چقدر هم بگويم، باز تصور روشني از آن نخواهيد داشت. نه تنها وضع اقتصادي بسيار وخيم بود، بلكه حتي آخوند شدن را مورد تمسخر قرار مي‌دادند و رفتارشان با روحاني، مانند رفتار با يك گدا بود!

آيت‌الله مصباح با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم، سنت امتحان الهي را يادآور شد و افزود: سختي‌ها و مشكلات مالي و اقتصادي و ديگر مشكلات، امتحانات الهي هستند. مبادا اين امور سبب شوند تا قدر نعمتي كه خدا شامل حالمان كرده را ندانيم.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در بخش ديگري از صحبت‌هايش ادامه داد: بنده معتقدم بزرگترين نعمت اجتماعي كه خداي متعال به ما مسلمان‌ها در اين زمان مرحمت كرده، وجود اين رهبر است. ببينيد رهبران كشورهاي ديگر چه كساني هستند و رئيس جمهور بزرگترين كشور دنيا از نظر صنعت، تجارت، نظامي و پيشرفت علمي و تكنولوژي، امروز كسي است كه در دنيا به ديوانگي معروف شده است. حال مقايسه كنيد با كسي كه در طول اين 30 سال رهبري، هرچه تلاش كردند يك نقطه ضعفي از ايشان پيدا كنند تا آن را مطرح كرده و با ضميمه كردن دروغ به آن و بزرگ‌نمايي از موقعيت ايشان كم كنند، چيزي نيافتند.

وي افزود: اگر خدا هيچ نعمتي به جز رهبري، به ما نداده بود، باز هم بايد خداوند را شاكر مي‌بوديم.

آيت‌الله مصباح در جمع‌بندي بين سوالات و پاسخ‌ها اظهار داشت: هيچ كس در مقابل فكر نكردن، معذور نيست؛ خداوند قدرت تعقل و تفكر به انسان داده است و بر لزوم تفكر و تدبر نيز تأكيد كرده است. بيانديشيم براي چه خلق شده‌ايم، جايگاه ما در عالم كجاست و چه وظيفه‌اي داريم و خود را براي پاسخ به سؤالات الهي آماده كنيم.

استاد اخلاق حوزه علميه خاطر نشان كرد: عمر ما در گذر است؛ مبادا يك سري امور دنيوي ما را سرگرم كند و ناگهان ببينيم فرصتي براي كار و انجام وظيفه نداريم. اگر صرفا به دنبال تأمين معيشت خانواده و امور دنيوي باشيم، كار ما با كفار چه تفاوتي خواهد داشت؟ آن‌ها نيز به دنبال ازدواج، پول و نظاير آن براي گذران زندگي هستند. پس اسلام، شهادت ائمه‌عليهم‌السلام و انقلاب، براي چه بود؟ بايد نيت‌ها و اهدافمان را تصحيح كنيم و به دنبال آن باشيم.

وي با بيان اين‌كه بايد براي دين خود و دين مردم تلاش كنيم، چرا كه انسانيت ما به دينداري است، ادامه داد: امروز خيلي از جوانان ما سؤالات زيادي دارند كه وظيفه ماست كه به آن‌ها پاسخ بدهيم. دين صرفا دو ركعت نماز خواندن نيست، وگرنه دين داشتن و دين نداشتن، تفاوت چنداني باهم ندارند! بلكه دين، راه زندگي است. بايد در همه اوقات نيت‌مان، الهي باشد و به فكر انجام وظيفه‌اي باشيم كه خداوند ‌آن را از ما مي‌خواهد.

گفتني است اين جلسه در تاريخ 12 آذرماه سالجاري در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران