شنبه 31 فروردين 1398
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 ترس بانك‌هاي چيني و روسي از ليست سياه FATF، واقعيت يا توهم؟!
تاريخ  :  1397/11/18
تحليلگر :
مترجم :

بايد توجه داشت كه همه اين توجيهات در حالي مطرح مي‌شود كه اساساً موضوعِ ليست سياه FATF، يك مسأله فرعي است و آنچه امروز باعث اختلال در روابط مالي و بانكي ايران با ساير كشورها شده است، تحريم‌هاي ثانويه آمريكا است كه هيچ ارتباطي با FATF ندارد.


با داغ شدنِ موضوع لوايح مربوط به FATF در مجمع تشخيص مصلحت، برخي موافقان FATF كه از هيچ تلاشي براي توجيه ضرورت پيوستن به كنوانسيون‌هاي پالرمو و CFT دريغ نكرده‌اند، ادعا مي‌كنند اگر نام ايران به ليست سياه FATF باز گردد، روابط بانكي ايران با همه دنيا حتي روسيه و چين و تركيه و عراق نيز قطع خواهد شد! آخرين نمونه از اين اظهارات، سخنان پدرام سلطاني، نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران است كه در 6 بهمن‌ماه در ضمن مصاحبه‌اي مي‌گويد:  براي حفظ ارتباطات بانكي و مالي حتي با چين و روسيه، لازم است نام ايران از ليست سياه FATF خارج شود.  شبيه اين اظهارات، چندي قبل از سوي رئيس‌جمهور نيز مطرح شده بود.  براي اين كه روشن شود چنين استدلال‌هايي تا چه اندازه سست و بي‌پايه است، توجه به نكات زير ضروري است:

بي‌ارتباط بودنِ مشكلات بانكي با ليست سياه FATF

اولاً بايد توجه داشت كه همه اين توجيهات در حالي مطرح مي‌شود كه اساساً موضوعِ ليست سياه FATF، يك مسأله فرعي است و آنچه امروز باعث اختلال در روابط مالي و بانكي ايران با ساير كشورها شده است، تحريم‌هاي ثانويه آمريكا است كه هيچ ارتباطي با FATF ندارد. اين بدين معناست كه حتي اگر نام ايران از ليست سياه FATF خارج شود، باز هم بانك‌هاي خارجي از ترس تحريم‌هاي آمريكا تمايلي براي همكاري با ايران نخواهند داشت.

تضميني براي خروج نام ايران از ليست سياه وجود ندارد

ثانياً: در صورت پيوستن ايران به دو كنوانسيون پالرمو و CFT، باز هم خروج نام ايران از ليست سياه FATF منوط به تصميم اعضاي FATF در اين باره است. با توجه به فرايند تصميم‌گيري در FATF كه مبتني بر اجماع مؤثر است اگر دو يا چند عضو از 38 عضو حاضر، با خروج نام ايران از ليست سياه مخالفت كنند، نام ايران همچنان در ليست سياه FATF باقي خواهد ماند. حضور آمريكا و رژيم صهيونيستي در ميان اعضاي FATF هيچ روزنه اميدي براي خروج نام ايران از ليست سياه باقي نمي‌گذارد. بنابراين پذيرش پالرمو و CFT از سوي ايران فقط سبب تحميل هزينه بيشتر به كشور خواهد شد و هيچ عايدي براي كشور نخواهد داشت.

بي‌اهميت بودنِ ليست سياهFATF  در ارتباطات بانكي ايران با روسيه و چين

اما اين كه گفته مي‌شود با قرار گرفتنِ نام ايران در ليست سياه، ارتباط بانك‌هاي خارجي با ايران قطع خواهد شد، ادعايي است كه شواهد فراواني دال بر بطلان آن وجود دارد. از جمله اين شواهد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: 

1) ايران از سال 1388 تا 1395 در ليست سياه FATF قرار داشته و در اين مدت هيچ يك از كشورهاي مزبور به دليل قرار داشتنِ نام ايران در ليست سياه، ارتباطات مالي و بانكي خود را با ايران قطع نكرده است.

2) قرار گرفتنِ نام ايران در ليست سياه (ليست اقدام متقابل) بدين معناست كه توصيه شماره 19 از توصيه‌هاي FATF درباره مؤسسات مالي ايران به اجرا درخواهد آمد. FATF در يادداشت تفسيري توصيه شماره 19، از كشورهاي همكار مي‌خواهد 9 مورد از اقدامات متقابل را در اين باره انجام دهند. بخش عمده اين اقدامات، اقدامات احتياطي است كه الزام حقوقي به بار نمي‌آورد و ممنوعيتي براي طرف مقابل ايجاد نمي‌كند. لازم است ذكر شود كه در حال حاضر اگرچه نام ايران از ليست سياه تعليق شده است، اما باز هم بخش زيادي از اقدامات متقابل درباره مؤسسات مالي ايران انجام مي‌گيرد و بازگشت ايران به ليست سياه چيزي را تغيير نخواهد داد.

3) مهم‌ترين شركاي تجاري ايران، كشورهاي چين و روسيه و تركيه و عراق هستند كه منافع سرشاري از تجارت با ايران دارند. به همين دليل است كه در سال‌هاي اخير روسيه و تركيه براي ايجاد مصونيت در برابر تحريم‌هاي آمريكا، مصرانه به دنبال انعقاد پيمان پولي دوجانبه با ايران بوده‌اند و چندين بار اين پيشنهاد را مطرح كرده‌اند؛ با اين حال در هيچ يك از اين پيشنهادها، همكاري با ايران را مشروط به خروج نام ايران از ليست سياه نكرده‌اند. در همين زمينه پوتين در آذر 94 در حاشيه اجلاس كشورهاي صادركننده گاز در تهران، پيشنهاد استفاده از پول‌هاي ملي را در پرداخت‌هاي دوجانبه با ايران اعلام كرد.  همين طور وزير اقتصاد تركيه در 24 فروردين 94 از تلاش اين كشور براي استفاده از پول ملي در تجارت با ايران خبر داد.  جالب اينجاست كه اين سخنان مربوط به زماني است كه نام ايران در ليست سياه FATF قرار داشت! 

4) برخي اقدامات صورت گرفته از سوي چين كه موافقان FATF تلاش مي‌كنند آنها را در تأييد ديدگاه خود تفسير كنند، هيچ ارتباطي با ليست سياه FATF ندارد. در همين خصوص سلطاني، نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران در شهريور ماه سال جاري مدعي شده بود قطع امكان پرداخت يورو در بانك كونلون چين و تبديل پرداخت‌هاي يورويي به يواني در راستاي انطباق اين بانك با استانداردهاي FATF بوده است . در حالي كه اين اقدام چين در راستاي تقويت پول ملي خود بوده و هيچ ارتباطي با FATF ندارد؛ زيرا استانداردهاي FATF به ارز خاصي اختصاص نداشته و از اين بابت، فرقي ميان يوان و يورو نيست. همچنين برخي تلاش مي‌كنند محدوديت‌هاي جديدي كه بانك‌هاي چيني درباره ايرانيان داراي شركت در چين و دانشجويان و ساكنان ايراني در چين ايجاد كرده‌اند به FATF و ليست سياه آن مرتبط كنند  در حالي كه اعمال چنين محدوديت‌هايي به دليل سوء استفاده برخي تجار ايراني از حساب‌هاي دانشجويي براي فرار مالياتي بوده است و هيچ ارتباطي با ليست سياه FATF ندارد.

بر اين اساس روشن مي‌شود چنين اظهاراتي هيچ پشتوانه فني و كارشناسي ندارد. با اين حال جاي اين سؤال وجود دارد كه چرا برخي چهره‌هاي سياسي موافق FATF در شرايطي كه لوايح مرتبط با FATF پيچ و خم فرايند قانوني خود را طي مي‌كند، چنين سخناني را مطرح مي‌كنند؟ به نظر مي‌رسد اين سخنان نيز در راستاي همان سياست آشناي سال‌هاي اخيرِ اين گروه است كه با ترساندن مردم و تصميم‌گيرندگان از تحريم و عواقب ناگوار آن، به دنبال پيشبرد اهداف سياسي خود هستند.

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري در واكتش به قرار گرفتن سپاه در ليست تروريستي از سوي آمريكا
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت نهمين سالگرد حماسه نهم دي
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور