یکشنبه 04 آبان 1399
همكاري با پايداري
 
 
 
پربيننده ترين مطالب
 
سوابق و فعاليت‌هاي نامزدهاي جبهه پايداري در تهران
 
 
فهرست نهايي جبهه پايداري در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس
 
 
به ائتلافي كه در آن پدرسالاري باشد ورود نخواهيم كرد/ در سال ۹۴ آيات مصباح و يزدي را از روند وحدت حذف كردند/ از آقاي رئيسي بپرسيد چه كساني تا آخر پاي كار شما بودند/ جمنا خود را منقرض كرده است/ ادعاي عبور پايداري از علامه مصباح تهمتي از سر بي‌اطلاعي است
 
 
رمز پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات، زير سايه وحدت استراتژيك است نه وحدت تاكتيكي
 
 
تجارب توام با شكست را نبايد تكرار كرد/ يك هزار توماني هم از جايي به جبهه پايداري كمك نشده است/ در يك سال و نيم اخير براي كارهاي دروني و تشكيلاتي وقت گذاشته‌ايم/ وقتي مخالف و موافق برجام را در يك ليست مي‌گذاريم مردم احساس دوگانگي مي‌كنند
 
 
بايد اصلح را بشناسيم، سهم‌خواهي چيست؟/ اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، اهلا و سهلا/ تكرار تجربه دوره گذشته كار عاقلانه‌اي نيست؛ مؤمن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود/ اگر بنا شد كه قولي بدهند اما بعد بزنند زيرش ديگر براي چه اعتماد كنيم؟!
 
 
قواعد وحدت اصول‌گرايان مشخص باشد جبهه پايداري استقبال مي‌كند
 
 
بيانيه تحليلي جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون مشكلات اقتصادي جاري كشور
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون پايان برجام و وضعيت سياست خارجي ايران
 
 
شاهد برخي مواضع و رفتارهاي ساختارشكنانه احمدي‌نژاد هستيم/ طرح خواسته‌هاي غيرقانوني و تضعيف نهادها و اركان نظام اسلامي و عدم ترجيح مصالح ملي بر مسائل شخصي و گروهي
 
 
نامه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به محضر مقام معظم رهبري در مورد پيروزي قاطع سپاهيان نور بر داعش
 
 
بيانيه جبهه پايداري به مناسبت تقارن 17شهريور و كشتار وحشيانه مسلمانان مظلوم ميانمار
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
 
 
اطلاعيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي پيرامون انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي جهت معرفي نامزد اصلح انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري
 
 
صادق محصولي: جبهه پايداري نامزدي به جمنا براي انتخابات رياست جمهوري معرفي نكرده است
 
 
آغاز فرآيند اجرايي معرفي نامزد اصلح در جبهه پايداري با مشورت صاحب نظران و كارشناسان حوزه و دانشگاه در پاسخ به مطالبات مردمي
 
 
دبيركل جبهه پايداري: پس از 5 ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد/ ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم
 
 
مكانيزم وحدت؛ فرصت ها و تهديدات
 
 
درباره نجات كشور از وضعيت فعلي
 
 
علامه مصباح يزدي: آقاي هاشمي‌رفسنجاني عمري را در ياري امام(ره) تلاش كرد؛ اين مصيبت را تسليت عرض مي‌كنم
 
 
جبهه پايداري قطعا براي انتخابات رياست جمهوري ۹۶ گزينه دارد
 
 
آيا مسأله، وحدت حول يك كانديداست؟!
 
 
آيت الله مصباح يزدي: روايتي نداريم كه بگويد اطاعت از كسي كه با رأي اكثريت مردم سر كار آمده، واجب است/ تنها در صورتي كه ولي فقيه فردي را منصوب كند، اطاعتش واجب مي‌شود
 
 
صادق محصولي: بسياري از خواص و نخبگان در ۹ دي سال ۸۸ از مردم عقب ماندند/ چرا با متخلفان حقوق‌هاي نجومي برخورد نشد؟
 
 
حاشيه اي بر حرف راست آقاي روحاني
 
 
حضرت آيت الله مصباح يزدي: آن‌قدر بي عرضه نباشيم كه ثمره خون شهدا را به باد دهيم/ اولين خطر در زمينه حفظ انقلاب اين است كه فكر امام(ره) تحريف شود و ارزش و كارآيي خود را از دست بدهد
 
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت سالروز حماسه ۹ دي
 
 
 صفر تا صد بربادرفته‌ها در افسانه‌ي برجام
تاريخ  :  1399/04/23
نوع : يادداشت

آمريكا هم دستور تعطيلي غني سازي و هم دستور ممنوعيت دانش غني سازي و هم دستور جمع آوري بيش از هزار سانتريفيوژ را در فردو مي دهد و هم جاي انبار آنها را نيز آمريكا بايد تعيين كند!


سيد محمود نبويان: ۲۳ تيرماه ۱۳۹۴ توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه ۱+۵ در وين امضا شد، توافقي كه پيش‌نويس آن چندماه پيش از آن در لوزان به تاييد طرفين رسيده بود و حالا امروز پس از پنج سال خسارات آن به عنوان تجربه‌اي تلخ رو به روي چشم همگان قرار دارد. حجت الاسلام نبويان استاد دانشگاه و نماينده مجلس شوراي اسلامي كه از ابتدا به صورت تخصصي روي برجام كار كرده به مناسبت سالگرد اين بازي برد-باخت به طور مستند به آنچه ايران در توافق هسته‌اي از دست داد پرداخته است. اين يادداشت با عنوان «افسانه برجام» در اختيار مخاطبين رجانيوز قرار داده شده است:

بسم الله الرحمن الرحيم
نسبت به برجام، شاهد اظهار نظرهاي متفاوت و نيز متضادي هستيم، آقاي ظريف در جديدترين اظهارات خود در مجلس شوراي اسلامي مورخ ۱۵/۴/۱۳۹۹ برجام را از افتخارات ايران دانسته است. اما به نظر مي رسد كه رسيدن به حقيقت، صرفا با مراجعه به متن برجام ميسر خواهد بود نه با تفسيرهاي دلبخواهي و بدون سند. از اين رو، بدون هيچ مقدمه اي به سراغ متن برجام مي رويم و تعهدات ايران و طرف غربي را مرور مي كنيم. (آدرس ها براساس متن انگليسي و نيز ترجمه فارسي وزارت خارجه از برجام است كه با امضاي آقاي عراقچي به نمايندگان مجلس داده شده است):

اول:
مركز نطنز كه در آن تا ۲۰% غني سازي انجام مي شده است، براساس تعهدات داده شده در برجام اولا: ملت ايران نمي‌تواند بيش از ۶۷/۳ درصد غني سازي داشته باشد(ص۲۶ترجمه فارسي بند۲۸) ، ثانيا: تمام سانتريفيوژهاي نسل ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۸ بايد جمع آوري و انبار گردد و ملت ايران حق استفاده از آنها را ندارد (ص۶ ترجمه فارسي بند۲، ص۲۶ ترجمه فارسي بند۲۹)، ثالثا: از حدود ۱۶ هزار سانتريفيوژ نسل يك كه در نطنز نصب شده بود، صرفا بايد از ۵۰۶۰ عدد استفاده كند و بقيه را بايد جمع آوري و انبار كند، رابعا: تا ابد ايران حق داشتن مركز غني سازي ديگري غير از نطنز را ندارد (ص۲۴ ترجمه فارسي بند۲۰). 

دوم:
مركز غني سازي فردو كه ملت ايران در آن تا ۲۰% غني سازي مي كرده است، اولا: غني سازي به صورت كامل –و تاكيد مي شود به صورت كامل- ممنوع شده است، ثانيا: علاوه بر غني سازي، تحقيق و توسعه و تكميل دانش غني سازي در فردو نيز كاملا ممنوع شده است (ص۲۹ ترجمه فارسي بندهاي ۴۴ و ۴۵)، ثالثا: ملت ايران حق نگهداري بيش از ۱۰۴۴ سانتريفيوژ در فردو را ندارد و بقيه را بايد جمع آوري و در نطنز –نه در فردو- انبار كند (ص۲۹ ترجمه فارسي بند۴۶ و ص۳۰ ترجمه فارسي بند۴۷ و ۴۸). يعني آمريكا هم دستور تعطيلي غني سازي و هم دستور ممنوعيت دانش غني سازي و هم دستور جمع آوري بيش از هزار سانتريفيوژ را در فردو مي دهد و هم جاي انبار آنها را نيز آمريكا بايد تعيين كند!!

سوم:
در مركز اراك كه ملت ايران راكتوري را براساس دانش متخصصين خود ساخته بود و براي اقتدار و امنيت ايران بسيار مهم بوده است، به دستور آمريكا اولا: قلب راكتور اراك خارج و كانال هاي آن چنان با بتُن خاص بايد پُر شود كه قابل استفاده براي مصارف هسته اي آينده نباشد (ص۲۰ ترجمه فارسي بند۳)، ثانيا: ملت ايران حق نگهداري حتي يك گرم سوخت مصرف شده را در خاك خودش ندارد و تمامي سوخت هاي مصرف شده تمامي راكتورهاي حال و آينده اي كه ملت ايران تا ابد خواهد ساخت را به خارج مي فرستد (ص۸ ترجمه فارسي بند۱۱ و ص۲۳ ترجمه فارسي بند۱۷)، ثالثا: ملت ايران غير از راكتور آب سنگين كه غربي ها بجاي راكتور آب سنگين نابودشده قرار است در ايران بسازند، تا ابد حق داشتن راكتور آب سنگين ديگر را ندارد (ص۲۳ترجمه فارسي بند۱۶) و رابعا: ملت ايران حق انجام بازفرآوري و حتي دانش بازفرآوري و تحقيق و توسعه در زمينه آن را تا ابد نخواهد داشت (ص۲۴ترجمه فارسي بند۱۸).

چهارم:
ايران كه براي توليد راديوداروها براي تقريبا يك مليون بيمار سرطاني خود ۸/۴۴۷ كيلو مواد ۲۰% توليد كرده بود، همه آنها را نابود و حق نگهداري يك گرم از آن را ندارد –ضمن اينكه حق توليد آن را نيز ندارد- و براي رفع نيازش، غربي ها به ايران ۵كيلو در هر نوبت خواهند داد (ص۳۳ ترجمه فارسي بند۶۰)، از سوي ديگر، ملت ايران كه براي تامين سوخت راكتور توليد برق بوشهر، تقريبا ۱۱تن مواد ۵/۳ تا ۵% توليد كرده بود (هرسال ۳۰تن مورد نياز است)، حق نگهداري بيش از ۳۰۰كيلو را در خاك ايران ندارد (ص۳۱ ترجمه فارسي بندهاي ۵۶ و ۵۷).

پنجم:
ملت ايران حق توليد هيچ نسلي از سانتريفيوژ را براي سالها ندارد (ص۳۴ ترجمه فارسي بندهاي۶۲ و ۶۳).معناي اين تعهد، تعطيلي كارخانه هاي توليد سانتريفيوژ به مدت چندسال است.

ششم:
مقام معظم رهبري مدظله العالي در نامه اي كه در ۲۹/۷/۱۳۹۴ به روحاني نوشته است، برجام را خسارت آفرين براي حال و آينده كشور –در صورت عدم مراقبت لحظه به لحظه- مي دانند، ايشان فرموده اند: «با اين حال محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف هاي ساختاري و موارد متعددي است كه در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه، مي تواند به خسارت هاي بزرگي براي حال و آينده كشور منتهي شود.»

اين بخش از نامه مقام معظم رهبري بسيار مهم ولي متاسفانه بسيار دردناك و ناگوار است، اولا: وجود نقاط ابهام، ثانيا: ضعف هاي ساختاري و ثالثا: وجود موارد متعدد در متن برجام، بستر را براي تحميل خسارت هاي بزرگ به ملت عزيز ايران –در صورت عدم مراقبت دقيق- در حال و آينده كشور فراهم آورده است، و از اين امر معلوم مي‌شود كه چرا مقام معظم رهبري در طول مذاكرات هشدارهاي لازم و خطوط قرمز را بيان داشته و در موارد متعددي اعلام نگراني و دغدغه مي نموده است. اگرچه بسياري از اين خطوط قرمز از سوي مذاكره كنندگان، رعايت نشده است.

براي روشن شدن مسأله، مواردي از متن برجام را در توضيح سه نكته اساسي در اين بخش از نامه مقام معظم رهبري –كه موجب خسارت هاي بزرگ به كشور عزيز ايران خواهد شد- بيان مي نمائيم: 

الف- وجود موارد متعدد خسارت آفرين
برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، متني است پيچيده كه نيازمند بررسي دقيق است، و پس از بررسي‌هاي فراوان و ملاحظه ديدگاه‌هاي متخصصان، متاسفانه روشن مي شود كه برجام، مستلزم تعهدات گسترده براي ملت ايران بوده و در موارد مهم متعددي نيز در تضاد با منافع اساسي ملت بزرگ ايران است. به برخي از مواردي كه موجب خسارت هاي بزرگ به ملت ايران در حال و آينده مي شود، اشاره مي كنيم:

(۱)- اعطاي مجوز دسترسي به تمام اماكن نظامي ايران، (متن انگليسي: ضميمه اول، ص۲۳ و ۲۴، بندهاي ۷۴ تا ۷۸ و متن فارسي: ص۳۶ و۳۷ بندهاي ۷۴ تا ۷۸)

(۲)- پذيرش نظارت آژانس و نيز استقرار آنها در ايران بدون هيچ محدوديت تعيين شده زماني، (متن انگليسي: مقدمه ص۹ بند ۱۵ و ضميمه اول، ص۲۰ بند۲/۶۷ و متن فارسي: ص۹ بند۱۵ و ص۳۵ بند۲/۶۷)

(۳)- پذيرش ۶ نوع نظارت نسبت به فعاليت هاي هسته اي، نظامي و صنايع غير نظامي ملت ايران. امري كه در هيچ كشوري در دنيا سابقه ندارد. كشورهاي هسته اي دنيا، نظارت آژانس را در قالب پادمان و حداكثر به صورت اختياري در قالب پروتكل‌الحاقي مي پذيرند، اما در برجام، علاوه بر دو مورد بيان شده، ۴ مورد نظارتي ديگر نيز مورد پذيرش قرار گرفته است؛ يعني ايران نظارت آژانس در قالب پادمان، نظارت آژانس در قالب پروتكل الحاقي، نظارت آژانس در قالب اقدامات شفاف ساز، نظارت شوراي امنيت بر صنايع هسته اي، نظامي و غير نظامي كشور، نظارت كمسيون مشترك بر صنايع هسته اي، نظامي و غير نظامي كشور و نظارت تقريبا دهها كشور جهان بر صنايع نظامي و غير نظامي كشور ايران را در برجام پذيرفته است.

به عبارت ديگر، ايران در برجام متعهد شده است كه نظارت‌هاي زير را بپذيرد:

۱- پادمان،

۲- پروتكل الحاقي، (متن انگليسي: ص۸ بند ۱۳، ضميمه اول ص۱۸ بند ۶۴، ضميمه پنجم ص۵ بند۲۲ و متن فارسي: ص۹ بند۱۳، ص۳۴ بند۶۴، و ص۱۲۳ بند۲۲)،

۳- اقدامات شفاف ساز را انجام دهد، (متن انگليسي: ص۲ و ۸و ۹ و متن فارسي: ص۲ و ۹) اقداماتي كه كاملا مبهم بوده و شامل هر آنچه كه آنها درخواست كنند، خواهد شد،

۴- آژانس بايد گزارش فعاليت هاي هسته اي و غير هسته اي ملت ايران را علاوه بر شوراي حكام، به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش دهد، (متن انگليسي: مقدمه، ص۴ بندx و متن فارسي: ص۴ بند ي)،

۵- آمريكا و ساير اعضاي كميسيون مشترك نيز بايد نسبت به فعاليت هاي گوناگون ملت ايران از جمله اعطاي مجوز دسترسي آژانس به فعاليت هاي نظامي ايران دخالت داشته باشند، (متن انگليسي: ضميمه اول، ص۲۳ و ۲۴، بندهاي ۷۴ تا ۷۸ و متن فارسي: ص۳۶ و۳۷ بندهاي ۷۴ تا ۷۸) و

۶- در مورد اقلام دو منظوره كه در صنايع مختلف غير نظامي و نظامي بكار مي روند، ايران بايد به كشورهاي صادر كننده  اجازه دهد كه استفاده نهايي آن اقلام را در ايران، مورد راستي آزمايي قرار دهند (متن انگليسي: ضميمه ۴، ص ۵و ۶، بند ۸/۶ و متن فارسي: ضميمه ۴، ص۱۱۴، بند ۸/۶).   (بايد دقت كرد كه كشور صادركننده ذكر شده است نه كشور توليد كننده، و كشور صادر كننده شامل هر كشوري خواهد شد.)

(۴)- ايجاد بدعت بي سابقه در دنيا يعني پذيرش تشكيلاتي به نام كميسيون مشترك براي دخالت در ابعاد هسته‌اي و نظامي ايران. كمسيون مشترك داراي ۸ عضو است: آمريكا، آلمان، فرانسه، انگلستان، روسيه، چين، نماينده عالي اتحاديه اروپا و ايران. تصميم گيري در مورد ۱۶ مساله از ابعاد هسته‌اي، نظامي و مساله تحريم ها به آنها واگذار شده است، مانند تصميم گيري در مورد: اراك، فردو، توليد سانتريفيوژ، دسترسي به اماكن نظامي، تحريم ها، توليد سوخت، تهيه اقلام دوگانه-، (متن انگليسي: ضميمه چهارم ص۱ بند۱ و ص۳ بند۴ و متن فارسي: ص۱۰۷ بند ۱ و ص۱۱۰ بند ۴)

جالب آن است كه تصميم گيري در تمام موارد فوق بايد اجماعي و به اتفاق آراء باشد جز در يك مورد يعني دسترسي به اماكن نظامي ايران كه اجماع لازم نبوده و ۵ رأي از ۸ رأي كافي است. (متن انگليسي: ضميمه اول، ص۲۳ و ۲۴، بندهاي ۷۴ تا ۷۸ و متن فارسي: ص۳۶ و۳۷ بندهاي ۷۴ تا ۷۸)

(۵)- محدوديت شديد خريد ايران نسبت به اقلام دوگانه يعني كالاهايي كه تكنولوژي متوسط (مديوم تِك) يا تكنولوژي بالا (هاي تِك) محسوب شده و در صنايع مختلف كشور-مانند صنعت نفت، پتروشيمي، نانو- آزمايشگاه‌هاي دانشگاه هاي صنعتي كشور، صنايع دانش بنيان و صنايع نظامي كشور بكار مي روند، ايران موظف شده است كه اين كالاهاي حساس را صرفا:

۱- با ارائه ليست خريد خود به كارگروه خريد تعيين شده از سوي كميسيون مشترك؛

۲- دريافت اجازه از همه اعضاي آن كارگروه؛

۳- دريافت اجازه از همه اعضاي كميسيون مشترك؛

۴- دريافت اجازه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل؛

تهيه نمايد.

ايران تعهد داده است كه كالاهاي مذكور را صرفا و فقط از طريق بيان شده تامين نمايد. اين محدوديت نيز زمان دار نبوده و به صورت ابدي مي باشد. (متن انگليسي: ضميمه چهارم، ص۳-۶ بند ۶ و متن فارسي: ص۱۱۱-۱۱۴ بند۶)

(۶)- در صورت كسب اجازه ايران براي تهيه اقلام دوگانه از كارگروه خريد، كميسيون مشترك و شوراي امنيت سازمان ملل، ايران متعهد شده است كه به كشورهاي صادركننده اجازه دهد كه نسبت به استفاده نهايي كالاهاي خريداري شده در ايران راستي آزمايي كنند. توجه به اين نكته لازم است كه در اين تعهد، ايران به كشور صادركننده اقلام دوگانه –نه كشور توليد كننده آنها كه محدود به چند كشور در دنيا مي باشند- اجازه خواهد داد كه استفاده نهايي آن كالاها را در ايران راستي آزمايي نمايند، (متن انگليسي: ضميمه چهارم، ص۵ بند۸/۶ و متن فارسي:ص۱۱۴ بند۸/۶) و اين امر به معناي دسترسي به اطلاعات بخش هاي بسيار مهم صنعتي و نظامي كشور و نيز اطلاعات متخصصين كشور عزيزمان از سوي بسياري از كشورهاي جهان به صورت ابدي مي باشد.

(۷)- پذيرش محدوديتهاي ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سال در صنعت هسته اي كشور ايران، (متن انگليسي:مقدمه،ص۶ بند۲، ضميمه اول،ص۹ بند۲۷ و ۲۸، ص۱۲ بند۴۵، ص۲۵ بندهاي ۷۹ و ۸۰، ص۲۱ بندهاي ۶۸ و ۶۹ و متن فارسي:ص۶ بند۲ و ص۲۶ بند۲۷ و ۲۸ و ص۲۹ بند۴۵، ص۳۸ بندهاي ۷۹ و ۸۰ و ص۳۶ بندهاي ۶۸ و ۶۹)

(۸)- پذيرش محدوديتهاي ابدي ملت ايران حداقل بيش از ۱۰ مورد؛ مانند: ارسال سوخت مصرف شده راكتورها تا ابد به خارج از كشور (متن انگليسي: مقدمه،ص۸ بند۱۱، ضميمه اول، ص۶ بند ۱۷ و متن فارسي: ص۸ بند۱۱ و ص۲۳ بند۱۷)، ممنوعيت بازفرآوري به صورت ابدي (متن انگليسي: ضميمه اول، ص۷ بند۱۸ و متن فارسي: ص۲۴ بند۱۸)، ممنوعيت تحقيق و توسعه در مورد بازفرآوري به صورت ابدي (متن انگليسي: مقدمه، ص۸ بند ۱۲، ضميمه اول، ص۷ بند ۱۸ و متن فارسي: ص۸ بند۱۲ و ص۲۴ بند۱۸)، ممنوعيت ابدي داشتن بيش از يك راكتور آب سنگين، (متن انگليسي: ضميمه اول، ص۶ بند۱۶ و متن فارسي: ص۲۳ بند۱۶)، محدود شدن تهيه اقلام دوگانه به طريق تعيين شده از سوي كمسيون مشترك تا ابد (متن انگليسي: ضميمه چهارم، ص۳-۶ بند ۶ و متن فارسي: ص۱۱۱-۱۱۴ بند۶)، محروم شدن ايران از توليد اورانيوم ۲۰درصد (متن انگليسي: ضميمه۱، ص۱۶، بند۶۰ و متن فارسي: ضميمه ۱، ص۳۳، بند۶۰)، و ... .

معناي پذيرش محدوديت هاي ابدي، محدود كردن نسل موجود و تمام نسل هاي آينده كشور در طول قرون آينده است.

(۹)- ممنوعيت ايران در تست موشك هاي باليستيك و حتي شليك آنها در طول ۸ سال، (متن انگليسي: قطعنامه ۲۲۳۱، ضميمه ب، بند ۳)

(۱۰)- ممنوعيت ارسال سلاح ايران به كشورهاي ديگر در طول ۵ سال جز با اجازه مورد به مورداز شوراي امنيت، (متن انگليسي: قطعنامه ۲۲۳۱، ضميمه ب، بخشb از بند ۶)

(۱۱)- به تصريح متن برجام، تمام محدوديتها، نظارت هاي و دسترسي هاي يادشده، فقط مختص ايران بوده و شامل هيچ كشور ديگر در جهان نخواهد بود، چنانكه نبايد مورد ايران، به عنوان يك رويه يا قانون بين المللي و يا جزئي از ان پي تي فرض شود. (متن انگليسي: ص۴ بند xi و متن فارسي: ص۴ بند ك)

موارد فوق بخش بسيار اندكي از خسارت هاي بزرگ به ملت ايران است كه متاسفانه در برجام آمده است. علاوه بر اين، بايد توجه داشت كه دشمنان ملت ايران، از طريق مذاكره، در صدد نفوذ در ايران و نابودي توانائيهاي ملت ايران و از بين بردن ماهيت انقلاب اسلامي ايران مي باشند، چنانكه مقام معظم رهبري مدظله العالي در مورد نياز آمريكا به مذاكره و توافق فرموده اند:

« نكته دوم اين است كه طرف مقابل ما، يعني دولت كنوني و مديريت كنوني آمريكا، به اين توافق احتياج دارد؛ اين هم يك طرف ديگر قضيه است؛ اينها نياز دارند به اين، يك پيروزي بزرگي براي آنها محسوب مي شود اگر بتوانند به آن مقصود خودشان در اينجا برسند. اين در واقع، پيروزي بر انقلاب اسلامي است؛ پيروزي بر ملتي است كه داعيه استقلال دارد؛ پيروزي بر كشوري است كه مي تواند الگوي كشورهاي ديگر باشد.»  (ديدار با مسئولان نظام، ۲/۴/۱۳۹۴)

ب- نقاط ابهام

در متن برجام، نكات ابهام گسترده اي وجود دارد كه صرفا به بخش بسيار محدودي از آن اشاره مي شود:

۱- مبهم بودن زمان پايان برجام.

در متن برجام، هيچ زماني براي پايان اجراي آن و پايان عمل به محدوديت هاي گسترده در آن پيش بيني نشده است. اين امر ضربه اساسي به منافع ملت ايران خواهد زد، زيرا هر زمان ايران بخواهد از اجراي محدوديت هاي گسترده اي كه در برجام آمده است، خارج شود، مورد اعتراض كشورهاي زورگوي جهان مانند آمريكا قرار خواهد گرفت، و ممكن است با تحريم هاي جديدي روبه رو گردد.

۲- اجراي «كامل» درخواست هاي آژانس.

از موارد مبهم و خطرآفرين براي كشور، بند سوم قطعنامه ۲۲۳۱ است كه متاسفانه مورد قبول مذاكره كنندگان ايراني نيز قرار گرفته است، در اين بند آمده است: « ... ايران بايد به طور كامل بر اساس خواسته هاي آژانس كه در گزارش هاي آژانس آمده است، همكاري نمايد.»

واژه هاي «بايد»، «به طور كامل»، «درخواست هاي آژانس» و «گزارش هاي آژانس» در اين بند قطعنامه، كليدي است. ايران موظف به برآورده كردن كامل كليه درخواست هاي آژانس تا ۱۰ سال آينده شده است. بر اساس اين بند از قطعنامه، همكاري ايران با آژانس، نبايد به هيچ امري محدود و مقيد شود، به عبارت ديگر، درخواست هاي آژانس در اين بند از قطعنامه، مقيد به: چارچوب توافق نامه پادمان، پروتكل الحاقي، درخواست هاي مندرج در گزارش هاي پيشين، نقشه راه توافق شده ميان ايران و آژانس، محدوديت ورود به حوزه هاي نظامي (اماكن، افراد، اسناد، اطلاعات و تجهيزات) نگرديده است.

با توجه به اين كه مدت اجراي اين قطعنامه، حداقل ۱۰ سال است، لذا ايران بايد طي ۱۰ سال آينده همه ي درخواست هاي آژانس در گزارش هاي آتي (حدودا ۱۲۰ گزارش) را برآورده سازد.

ابهامات موجود در اين بند قطعنامه، قطعا ضررهاي بزرگي به كشور عزيز ما تحميل خواهد كرد.

ج- ضعف هاي ساختاري

ضعف هاي ساختاري عمده اي نيز در برجام به چشم مي خورد، كه به برخي از آنها اشاره مي شود:

۱- پذيرش معيارهاي بي پايه و اساس آمريكا براي مذاكرات و توافق نهايي، مانند:

الف- سوء استفاده نكردن ايران

ب- رعايت يك سال گريز هسته اي در برنامه هسته اي ايران

دو مورد فوق از سوي مذاكره كنندگان آمريكايي در طول مذاكرات ذكر شده و متاسفانه مورد قبول طرف ايراني قرار گرفته است.

ج- ذكر واژه«منحصرا» در صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران (متن انگليسي: متن برجام، ص۶، بند۱ و متن فارسي: ص۶، بند۱). اين قيد مطابق ميل و تفسير طرف غربي و آمريكايي بيان شده و محدوديت هاي زيادي را به ايران تحميل كرده است. 

۲- پذيرش استثناء بودن ايران (متن انگليسي: متن برجام، ص۴، بندxi و متن فارسي: متن برجام، ص۴، بند ك).

۳- پذيرش جايگزيني «اجازه» به جاي «حق» (مبنا قرار گرفتن اجازه از ۱+۵ به جاي حقوق مصرح در NPT (متن انگليسي: ديباچه، ص۲ و متن فارسي: ديباچه، ص۲)

۴- پذيرش شروط بيشتر براي برخورداري از حقوق كمتر ( اين امر در سراسر برجام وجود دارد.)

هفتم:

از نكات بسيار تعجب‌انگيز و مهم ديگر، پذيرش مكانيسم ماشه است. در برجام تصريح شده است در صورتي كه هريك از طرف‌هاي برجام-كه يك‌طرف آن ايران است و طرف ديگرش كشورهاي غربي ۱+۵ است- به طرف ديگر اعتراض كند، كه چرا به تعهدات خود ضمن برجام عمل نكردي، تمام تحريم‌هاي شوراي‌امنيت‌سازمان‌ملل كه درظاهر برداشته شده بود، دوباره بر مي‌گردد. (متن انگليسي: ص۱۷، بندهاي ۳۶و۳۷؛ متن فارسي: ص۱۷-۱۸، بندهاي ۳۶و۳۷) يعني اگر براي نمونه، آمريكا يا انگلستان به ايران اعتراض كند كه چرا به تعهدات خود عمل نمي‌كني، تمام تحريم‌هاي برخواهد گشت، كما اين‌كه اگر ايران نيز به آمريكا يا انگلستان اعتراض كند كه علي‌رغم اين‌كه ايران ملتزم به تعهدات خود ضمن برجام بوده است و آژانس، بيش از ده‌بار آن را تاييد كرده است، چرا شما به تعهدات خود در برداشتن تحريم‌ها عمل نمي‌كنيد، به محض چنين اعتراضي از سوي ايران، دوباره تحريم‌هاي شوراي‌امنيت‌سازمان‌ملل به حال اول خود برخواهد گشت! اين تعهد به معناي آن است كه ايران به هيچ‌وجه نمي‌تواند اعتراضي به طرف غربي انجام دهد چون در صورت اعتراض، شاهد بازگشت تحريم‌ها خواهد بود.

چنين تعهدي مانند آن است كه شخصي ماشيني را از كسي مي‌خرد اما فروشنده در قرارداد، تاكيد مي‌كند كه اگر «خريدار» معامله را فسخ كند، بايد بيست‌مليون، خسارت دهد و نيز اگر فروشنده معامله را فسخ كند، باز هم «خريدار» بايد بيست‌مليون خسارت دهد!  

هشتم:

مقام معظم رهبري در نامه خود به رئيس‌جمهور در ۲۹/۷/۱۳۹۴تصريح مي كنند كه هدف از مذاكرات، لغو و رفع تحريم ها بوده است:

«پذيرش مذاكرات از سوي ايران صرفا به هدف لغو تحريم هاي ظالمانه اقتصادي و مالي بوده است.»

يعني اولا: آنچه كه هدف مذاكرات بوده است لغو تحريم ها بوده است نه تعليق يا توقف، ولي متاسفانه شاهد آن هستيم كه بخشهاي بسيار زياد از تحريم ها نه لغو مي شوند و نه تعليق، و از سوي ديگر، همه تحريم هاي هسته اي نيز لغو نخواهند شد،

ثانيا: مذاكرات براي آن بوده است كه ملت ايران از تحريم هاي اقتصادي و مالي رهايي پيدا كنند، و اگر تحريم ها به حال خود باقي باشند، مذاكرات انجام شده هيچ فائده اي نداشته است، چنانكه رهبر معظم انقلاب اسلامي در موارد متعددي بر آن تاكيد كرده اند. متاسفانه شاهد هستيم كه در برجام، بقاي اكثر تحريم ها مورد پذيرش قرار گرفته است.

در وضعيت فعلي نيز شاهد تحريم‌هاي بسيار گسترده در طول تاريخ ملت ايران هستيم.

نُهم:

شرط ديگر رهبري در نامه شان اين بوده است قبل از اجراي تعهدات ايران بايد تضمين هاي كافي از آمريكا جهت رفع تحريم ها گرفته شود:

«بايد تضمين هاي كافي و قوي براي جلوگيري از تخلف طرف غربي در نظر گرفته شود، از جمله، رئيس جمهور آمريكا و اتحاديه اروپا بايد كتبا اعلام نمايند كه تحريم هاي مالي و اقتصادي به صورت كلي لغو مي شود، و هرگونه اظهار نظري مبني بر بقاي ساختارهاي تحريم به منزله نقض برجام خواهد بود.»

اما چنين امري انجان نشده و امروزه شاهد گسترده‌ترين تحريم‌ها عليه ملت ايران هستيم.

دهم:

شرط ديگر رهبري در نامه شان آن است كه وضع هرگونه تحريمي به هر بهانه اي موجب نقض برجام خواهد بود و دولت موظف است كه اجراي برجام را متوقف كند:

«وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه اي –مانند تروريسم و حقوق بشر- توسط هر يك از كشورهاي طرف برجام، موجب نقض برجام بوده و مطابق بند ۳ مصوبه اخير مجلس، دولت موظف است اجراي برجام را متوقف كند.»

بند ۳ مصوبه اخير مجلس تصريح مي كند كه:

«دولت موظف است هرگونه عدم پايبندي طرف مقابل را در زمينه لغو موثر تحريم ها يا بازگرداندن تحريم هاي لغو شده و يا وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر را به دقت رصد كرده و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام داده و همكاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد به طوري كه ظرف مدت دوسال ظرفيت غني سازي كشور به يكصد و نودهزار سو افزايش يابد. شوراي عالي امنيت ملي مرجع رسيدگي به اين موضوع مي باشد.»

يازدهم:

در برجام نيز تصريح شده است در صورتي كه تحريم‌ها دوباره برگردد، ايران مجاز است به صورت جزئي يا كلي، از برجام خارج خارج شود. در بند ۳۷ برجام آمده است: «ايران بيان داشته است كه چنانچه تحريم‌ها جزئا يا كلا مجددا إعمال شوند، ايران اين امر را به منزله زمينه‌اي براي توقف كلي يا جزئي تعهدات خود وفق اين برجام قلمداد خواهد نمود.»

دوازدهم:

اندك توجهي به وضعيت فعلي كشور، روشن مي‌سازد كه توافق برجام و عقب‌نشيني گسترده در مقابل دشمنان ملت ايران و اتخاذ ديپلماسي التماسي جز خسارت محض، نتيجه ديگري نداشته است، شاهد اين ماجراي غم‌انگيز، وضعيت مسكن، قيمت دلار، از بين رفتن ارزش پول ملي، گراني‌هاي سرسام‌آور، بيكاري‌هاي گسترده و بسياري از امور ديگر است.

سيزدهم:

پرسش مهم ديگر اين است كه چرا آقاي ظريف، عراقچي و ساير مذاكره كنندگان حاضر به مناظره نيستند؟

اينجانب و ساير دوستان، اعلام مي كنيم كه در موضوع برجام حاضر به مناظره با آقاي ظريف و عراقچي در رسانه رسمي كشور يعني صدا و سيما آن هم به صورت زنده مي باشيم. اين تقاضا كه براي روشن شدن حقيقت براي مردم عزيز كشور ما بوده و بارها بيان شده است، هيچوقت با پاسخ مثبت آقايان مذاكره كننده واقع نشده است. راستي اگر برجام قابل دفاع است، چرا حاضر به مناظره نيستند. ملت عزيز ايران تا چه زماني بايد شاهد سخنان به دور از واقعيت مدافعان برجام باشد.

در انتها از مسئولين صدا و سيما نيز اين گلايه را مطرح مي كنيم كه چرا اجازه حضور منتقدين برجام را براي ارائه نظريات خود نمي دهد؟  

انشاالله بتوانيم از منافع ملي دفاع كنيم و سعي كنيم صادق باشيم و حقيقت را كاملا با مردم درميان بگذاريم.

سيد محمود نبويان
۱۳۹۹/۴/۲۳

متن
نام
نام خانوادگي
ايميل
متن
فايل
 
بيانيه ها
 
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي استان زنجان بمناسبت دور دوم انتخابات مجلس يازدهم
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي استان البرز بمناسبت دور دوم انتخابات مجلس يازدهم
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت گراميداشت ايام شهادت مظلومانه دكتر بهشتي و هفته قوه قضاييه
بيانيه جبهه پايداري انقلاب اسلامي به مناسبت آغاز مجلس يازدهم